Frågor och svar

Olika Klocktermer

Vattentätthet

Vattentättheten hos klockor nämns oftast i meter eller ATM (atmosfäriskt tryck). Men en klocka som t.ex. har en klassificering på 100m (10ATM), innebär inte i själva verket att den klarar av just att man dyker ner till 100m.  Metervärdet som anges är inte relativt till dykdjupet utan till lufttrycket som används under vattenskyddstestet, där 1 ATM motsvarar 10m. För att du ska kunna bada med din klocka bör den ha minst 100m eller 10ATM och för att kunna dyka på större djup bör den ha 200m eller 20 ATM. Nedan har du en lathund som kan hjälpa dig i ditt val av klocka.

Tänk på att om din klocka ska hålla tätt måste kronan (ställskruven) vara intryckt i sitt läge alltså läge 1, för att hålla tätt. Har man inte stängt kronan och badar gäller ej garantin ifall klockan skulle ta in vatten pga av kronan ej är intryckt. För klockor under 100 10ATM gäller inte garantin om de tar in vatten, då de klockor endast ses som vädertåliga och vattentåliga ej Vattentätta.

Klass Lätt spray, duggregn, svett, etc Dusch, etc Simning, etc Fridyking (utan syrgas) Dykning (med syrgas)
3 ATM / 30 M OK NEJ NEJ NEJ NEJ
5 ATM / 50 M OK OK NEJ NEJ NEJ
10 ATM / 100 M OK OK OK NEJ NEJ
20 ATM / 200 M OK OK OK OK NEJ
30 ATM / 300 M & över OK OK OK OK OK

Krona
Kronan eller ställskruven är den skruv du justerar tid och datum med och sitter oftast vid klockan tre.

Skruvkrona/gängad krona förekommer på en del klockor oftast dykarklockor där du måste skruva in kronan för att klockan ska bli tät.

Kronan är känslig så var försiktig då den sitter på en tunn axel.

Glas

Safirglas är ett hårt material som motstår det mesta. Man brukar säga att den repas i stort sett bara av en diamant. Men skulle man tappa klockan kan den spricka.

Mineralglas är ett tåligt glas, men inte alls lika tåligt som Safirglas.

Plastglas är mycket lättare att repa men det går oftast att putsa eller polera bort.

Sekundvisaren

Att sekundvisaren inte träffar exakt på markören på tavlan är inget ovanligt och inget konstigt utan det beror på mellanrummet mellan kuggarna på hjulet för att uret ska fungera så bra som möjligt.

Felskrivningar på hemsidan

Utifall att det skulle förekomma felskrivningar på hemsidan förbehåller Klockspecialen rätten att ändra det gällande priser, tekniska specifikationer och produkterbjudanden, utan föregående avisering. Vid problem så som att ett försäljningsobjekt utgått, ger de rätten till Klockspeicalen att häva köpet och återbetala kunden det den betalat in om det har gjorts och ordern avbryts. Klockspecialen kommer i den mån det går att erbjuda en liknande produkt.

Klockspecialen friskriver sig för att det kan finnas tryckfel på pris, specifikation och information kring klockor på Klockspecialen.se

Priser och moms

Priserna är i svensk valuta som är ursprungslandet. Vi betalar moms på allt i Sverige då företagets säte är i Sverige.

Vi riktar egentligen försäljningen enbart i Sverige, men skulle någon utländsk kund vilja handla hos oss får vi försöka att lösa det.

Betalalternativ

Vi har valt att använda Dibs som betallösning där du kan betala med kort och faktura, swish kommer komma senare via dibs.

Kika in www.dibs.se för mer info.

PUL

När du gör ett köp på Klockspecialen.se så upprättas ett konto med adress, e-post och telefonnummer. Den informationen sparas för att förenkla kontakt ifall något händer med din order eller att förenkla för framtida köp. Vi kommer inte använda informationen till att ringa eller sälja det vidare till tredjepart. Nyhetsbrev kommer att komma på sikt och där har alla rätt att avsäga sig det när de vill. Du kan också radera din profil när du vill.

Leverans

Det står på varje vara vad leveranstiden är. 2-4 dagar eller 5-7 dagar. Det gäller vardagar. Vissa varor skickas från leverantör och vissa varor från lager. De flesta försändelser går med Ups

Ej hämtade försändelser

Ni som kund debiteras 300:- om varan går tillbaka till oss på Klockspecialen om den inte har uthämtats.

Garanti

Garantin gäller om det skulle vara ett eventuellt fabrikationsfel. Den täcks ej av fel användning eller om ni har varit vårdslös i användandet.

Vi följer Svensk konsumentlag som innebär 36 månaders reklamationsrätt (3 år).

Till vissa av märkena som vi säljer ingår även en internationell garanti, där det är tillverkaren själv som står för garantin och du kan då lämna din klocka hos alla auktoriserade återförsäljare. Normalt medföljer då ett garantikort/bok som bevis för detta, som då även måste uppvisas.

Följande saker täcker ej Garantin

1. Skador som orsakats av felaktig skötsel, slarv, felaktig användning eller andra skador som ej beror på material eller fabrikationsfel.

2. Skador orsakade av ingrepp av kunden själv omfattar ej garantin.

3. Skador på uppdragskronor och glas, repor på glas, länk och boett som uppstått efter varan kommit till kund

4. Skador på läderarmband, plastarmband,gummiarmband,
länkar samt ytbeläggning på dessa, samt skador på uret som uppstått efter att varan har kommit till kund.

5. Fuktskador på ej Vattentätta ur (Vattentät =10 ATM eller 100m) Detta gäller även armband.

Reklamation

Har en vara har gått sönder och du vill reklamera den så får du börja med kontakt och skicka bilder.
Ska du skicka varan till oss får du skicka den med REK så får vi får bedöma om skadan anses vara ett tillverkningsfel och då skickas en ny vara till er och kostnaden för REK brevet betalas tillbaka till er.
Vi bedömer varan när den kommer till oss och om det faller under garanti eller ej.

Transportskada

Rapportera till oss direkt och till fraktbolaget. Ta tydliga bilder och skicka till oss och till dem som transporterar. Ser ni paketet skadat när ni får det rapportera och säg det till transportbolaget direkt. Det är viktigt att syna paketet direkt och ni måste rapportera det direkt så fort ni ser minsta lilla.

Retur och ångerrätt

Du har rätt till öppet köp i 365 dagar hos Klockspecialen, men observera att produkten enligt lag måste vara i oförändrat skick när du gör din/ditt retur/byte i såpass bra skick att den ska kunna säljas. Vi tar ej emot returer/byten på en skadad eller repad produkt. Så var försiktig när du provar produkten. I de fall varan levererats i en limiterad edition eller för modellen speciellt framtagen ask/låda klassas den som en del av produkten och skall returneras tillsammans med produkten, även den i oförändrat skick. Är asken endast en standardask ber vi dig vänligen att ändå hantera den varsamt.

Återanvänd gärna all plast om du tagit av det, när du skall packa in produkten igen. Vissa klockor/smyckesaskar är ej försedda med någon mjukare yta invändigt, så att endast sätta tillbaka t.ex. en klocka runt sin kudde och sedan placera den i asken kan leda till att klockan repas i transporten tillbaka till oss då länken ligger och skaver mot insidan av asken.

Ångrar du ditt köp

Hör av dig så fort som möjligt så inte varan har hunnit gå iväg till dig som kund. Har den gått iväg och du ångrar dig är det du som kund som får betala frakten.

Support

Support

Vi har telefontider mellan 08-16 och svarar i den mån det går.

E-mail kan ni skicka dygnet runt och vi svarar så fort vi kan.

info@klockspecialen.se

support@klockspecialen.se