Frågor och svar

Olika Klocktermer
VattentäthetVattentätheten hos klockor nämns oftast i meter eller ATM (atmosfäriskt tryck). Men en klocka som t.ex. har en klassificering på 100m (10ATM), innebär inte i själva verket att den klarar av just att man dyker ner till 100m.  Metervärdet som anges är inte relativt till dykdjupet utan till lufttrycket som används under vattenskyddstestet, där 1 ATM motsvarar 10m. För att du ska kunna bada med din klocka bör den ha minst 100m eller 10ATM och för att kunna dyka på större djup bör den ha 200m eller 20 ATM. Nedan har du en lathund som kan hjälpa dig i ditt val av klocka.Tänk på att om din klocka ska hålla tätt måste kronan (ställskruven) vara intryckt i sitt läge alltså läge 1, för att hålla tätt. Har man inte stängt kronan och badar gäller ej garantin ifall klockan skulle ta in vatten pga av kronan ej är intryckt. För klockor under 100 10ATM gäller inte garantin om de tar in vatten, då de klockor endast ses som vädertåliga och vattentåliga ej Vattentäta.
KlassLätt spray, duggregn, svett, etcDusch, etcSimning, etcFridyking (utan syrgas)Dykning (med syrgas)
3 ATM / 30 MOKNEJNEJNEJNEJ
5 ATM / 50 MOKOKNEJNEJNEJ
10 ATM / 100 MOKOKOKNEJNEJ
20 ATM / 200 MOKOKOKOKNEJ
30 ATM / 300 M & överOKOKOKOKOK
Krona Kronan eller ställskruven är den skruv du justerar tid och datum med och sitter oftast vid klockan tre.Skruvkrona/gängad krona förekommer på en del klockor oftast dykarklockor där du måste skruva in kronan för att klockan ska bli tät.Kronan är känslig så var försiktig då den sitter på en tunn axel.GlasSafirglas är ett hårt material som motstår det mesta. Man brukar säga att den repas i stort sett bara av en diamant. Men skulle man tappa klockan kan den spricka.Mineralglas är ett tåligt glas, men inte alls lika tåligt som Safirglas.Plastglas är mycket lättare att repa men det går oftast att putsa eller polera bort.
SekundvisarenAtt sekundvisaren inte träffar exakt på markören på tavlan är inget ovanligt och inget konstigt utan det beror på mellanrummet mellan kuggarna på hjulet för att uret ska fungera så bra som möjligt.
Felskrivningar på hemsidan
Ifall det finns felskrivningar på hemsidan så förbehåller sig Klockspecialen rätten att ändra det. Det gäller pris, tekniska specifikationer, bilder och produkterbjudanden, utan föregående avisering. Vid problem som att ett försäljningsobjekt utgått, ger de rätten till Klockspeicalen att häva köpet och återbetala kunden den inbetalda summan om vi är tvungna att avbryta ordern. Klockspecialen kommer i den mån det går att erbjuda en liknande produkt.
Klockspecialen friskriver sig för att det kan finnas tryckfel på pris, bild, beskrivning och information kring klockor på Klockspecialen.se
Priser och moms
Priserna är i svensk valuta. Vi betalar moms i Sverige eftersom företagets säte är i Sverige.Vi säljer idag främst i Sverige, men skulle någon utländsk kund vilja handla hos oss så löser vi även det.
Betalalternativ
Vi har valt att använda Klarna som betallösning där du kan betala med kort, faktura och delbetalning. Swish kommer att komma i ett senare skede.Kika in www.klarna.se för mer info.
PUL
När du gör ett köp på Klockspecialen.se så upprättas ett konto med adress, e-post och telefonnummer. Den informationen sparas för att förenkla kontakt ifall något händer med din order eller att förenkla för framtida köp. Vi kommer inte att missbruka informationen eller sälja den vidare till tredjepart.
Leverans
Leveranstiden varierar, men vårt mål är att försändelsen är framme inom 3-7 dagar. Observera att helgdagar och större högtider ytterligare kan försena leveransen.
Ej hämtade försändelser
Eftersom varje försändelse som ej hämtas ut kostar oss såväl tid som pengar, så är vi tvungna att debitera 300 kr för varje ej uthämtad försändelse. Vid returer, kontakta oss före du returnerar produkten.
Garanti
Garantin gäller om det skulle vara ett eventuellt fabrikationsfel. Den täcks ej av fel vid användning eller om ni har varit vårdslös i användandet.Till vissa av märkena som vi säljer ingår även en internationell garanti, där det är tillverkaren själv som står för garantin och du kan då lämna din klocka hos alla auktoriserade återförsäljare. Normalt medföljer då ett garantikort/bok som bevis för detta, som då även måste uppvisas.Följande saker täcker ej Garantin1. Skador som orsakats av felaktig skötsel, slarv, felaktig användning eller andra skador som ej beror på material eller fabrikationsfel.2. Skador orsakade av ingrepp av kunden själv omfattar ej garantin.3. Skador på uppdragskronor och glas, repor på glas, länk och boett som uppstått efter varan kommit till kund4. Skador på läderarmband, plastarmband,gummiarmband, länkar samt ytbeläggning på dessa, samt skador på uret som uppstått efter att varan har kommit till kund.5. Fuktskador på ej Vattentäta ur (Vattentätt =10 ATM eller 100m) Detta gäller även armband.
Reklamation
Om en produkt har gått sönder och du vill reklamera den så är det bara att att ta kontakt och bifoga bilder på skadan. Skall du skicka varan till oss så måste du skicka den med REK (rekommenderat brev), så får vi sedan bedöma om skadan anses vara ett tillverkningsfel och då skickas en ny vara till er och kostnaden för REK brevet betalas tillbaka till er. Vi bedömer varan när den kommer till oss och om det faller under garanti eller ej. Kontakta dock oss före ni skickar produkten för garantiservice.
Transportskada
Rapportera till oss direkt och till fraktbolaget. Ta tydliga bilder och skicka till oss och till dem som transporterar. Ser ni paketet skadat när ni får det rapportera och säg det till transportbolaget direkt. Det är viktigt att syna paketet direkt och ni måste rapportera det direkt så fort ni ser minsta lilla skada.
Retur och ångerrätt
Du har rätt till öppet köp i 30 dagar hos Klockspecialen, men observera att produkten enligt lag måste vara i oförändrat skick när du gör din/ditt retur/byte i såpass bra skick att den ska kunna säljas vidare. Vi tar ej emot returer/byten på en skadad eller repad produkt. Så var försiktig när du provar produkten. I de fall varan levererats i en limiterad edition eller för modellen speciellt framtagen ask/låda klassas den som en del av produkten och skall returneras tillsammans med produkten, även den i oförändrat skick. Är asken endast en standardask ber vi dig vänligen att ändå hantera den varsamt.Återanvänd gärna all plast om du tagit av det, när du skall packa in produkten igen. Vissa klockor/smyckesaskar är ej försedda med någon mjukare yta invändigt, så att endast sätta tillbaka t.ex. en klocka runt sin kudde och sedan placera den i asken kan leda till att klockan repas i transporten tillbaka till oss då länken ligger och skaver mot insidan av asken.

Ångrar du ditt köp

Hör av dig så fort som möjligt, så inte varan har hunnit gå iväg till dig som kund. Då hinner vi kanske stoppa leveransen ännu.
Support

Support

Vi har telefontider mellan 08-16 och svarar i den mån det går.E-mail kan ni skicka dygnet runt och vi svarar så fort vi kan.info@klockspecialen.se